Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu na lata 2018 – 2023

Koncepcja powstała na podstawie:

  • aktualnej działalności szkoły
  • wniosków z pełnionego nadzoru pedagogicznego
  • przewidywania oczekiwanych umiejętności i postaw ważnych dla przygotowania uczniów do dalszej edukacji, w tym do dorosłego życia
  • opiera się na funkcjonowaniu szkoły jako placówki przyjaznej dziecku
  • jest otwarta na inicjatywy nauczycieli, uczniów i rodziców

Ważne obszary działania szkoły to:

Uczniowie
  • Przygotowanie uczniów klas 1-3 do kształcenia w drugim etapie edukacyjnym i uczniów klas 4-8 do edukacji w szkolnictwie ponadpodstawowym. Proces ten powinien być zindywidualizowany, uwzględniający predyspozycje i zainteresowania uczniów, z systemem pozytywnych bodźców, skierowany na kształtowanie umiejętności posługiwania się wiedzą zdobytą w szkole, z naciskiem na kształcenie twórczego, kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów
  • Proces dydaktyczno- wychowawczy musi przebiegać przy wiodącej roli rodziców.
  • Duży nacisk kładziony jest na przeciwdziałanie cyberprzemocy i profilaktykę przed uzależnieniami od alkoholu, nikotyny, narkotyków i dopalaczy.
  • Realizacja programu profilaktyczno-wychowawczego. Uwieńczeniem realizacji programu będą: konkursy, np. wiedzy na temat AIDS, ruchu drogowego, literackie, plastyczne; programy dla klas czwartych pod nazwą „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”; „Walka z hałasem”, „Bieg po zdrowie”, „Nie pal przy mnie, proszę”
  • Promocja zdrowia to jeden z głównych kierunków pracy edukacyjnej
  • Zachęcanie do segregacji odpadów i zbierania, np.: baterii, nakrętek, i udziału w regionalnych i ogólnopolskich akcjach ekologicznych. Dbałość o środowisko.
  • Indywidualizacja pracy z uczniem drogą do tego, aby każdy uczeń w szkole osiągnął sukces na miarę swoich możliwości
  • Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz oświaty, np.: MDK Fabryczna, Klub Juvenia, WKS Śląsk, Szkoła tańca, Szkoła języków obcych, zajęcia sportowe Volleymania, Szkolny Klub Sportowy we współpracy z MEN, w ramach programu miejskiego „Dwa plus trzy i jeszcze więcej”
  • Wszechstronny rozwój ucznia i niwelowanie stresów szkolnych
  • Bezpieczeństwo: Dlatego bardzo ważne jest: ochrona przed przemocą i agresją ze strony innych osób zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu, odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych i przeciwdziałanie cyberprzemocy, zapobieganie zagrożeniom terrorystycznym, ochrona przed kontaktem z papierosami, alkoholem, narkotykami, dopalaczami, stosowne zachowanie wobec zwierząt, utrzymanie należytego stanu technicznego budynku, przeprowadzanie próbne alarmy ewakuacyjne, wprowadzenie kart magnetycznych
  • Należy kontynuować wcześniejsze działania i wykorzystać wyniki audytu bezpieczeństwa poprzez skuteczniejszy monitoring osób wchodzących do szkoły i ograniczenie obecności osób trzecich.
  • Proponowanie tzw. kultury wysokiej, np. zapraszanie do szkoły na spotkania z uczniami ciekawych ludzi, np. w ramach program „Człowiek z pasją” – literatów, artystów plastyków, muzyków, dziennikarzy, organizowanie wycieczek krajoznawczych, wyjazdów na „zielone” i „ białe” szkoły, wizyt w instytucjach kultury, np. w Görlitz, aktywny udział w inicjatywach organizowanych przez Miasto, dbałość o rozwój czytelnictwa poprzez stwarzanie przyjaznych warunków w bibliotece i czytelni oraz poprzez bogaty i ciekawy księgozbiór
  • Aktywne uczestnictwo w życiu społecznym; Wolontariat; umożliwianie uczniom udziału w debatach, w zajęciach w ramach programu „Jestem z Wrocławia, więc myślę”, które uczą krytycznego myślenia, kontynuacja działań w ramach Projektu międzykulturowego „Enjoy my Origin”

Nauczyciele
  • Doskonalenie zawodowe i zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego
  • Właściwe motywowanie
  • Dbanie o sprawny bieżący przepływ informacji

Rodzice
  • Szkolni specjaliści będą służyć rodzicom, udzielając porad w czasie indywidualnych konsultacji oraz organizując szkolenia dla zainteresowanych grup, wspierając rodziców w wychowaniu dzieci
  • Priorytetem powinna być ciągła praca nad budowaniem atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku dla

Środowisko lokalne:
  • Szkoła współpracuje z pobliskimi instytucjami, np. hala Orbita, Miejska Biblioteka Publiczna
  • Szkoła centrum kultury osiedlowej
  • Należy uaktywnić seniorów z osiedla
  • Wspólne działania z policją czy strażą miejską
  • Współpraca ze szkołami ponadpodstawowymi
  • Szkoła organizuje konkursy międzyszkolne
  • Realizacja projektu „Z Mariuszem Zaruskim „Na szczyty”
  • Należy nadal współpracować z uczelniami wyższymi (Politechniką Wrocławską, Uniwersytetem Wrocławskim, Uniwersytetem Przyrodniczym), uczestniczyć w konkursach organizowanych przez te podmioty. Ponadto ofertę szkoły poszerzyć o eksperyment pedagogiczny MAT++

Rozwój i promocja szkoły
  • Udział w projekcie miejskim „Szare na zielone”
  • W miarę możliwości finansowych prowadzić bieżące remonty i konserwację. Jako priorytetowe zadania uważam przebudowę wejścia głównego do szkoły, remont elewacji budynku, remont sali gimnastycznej wraz z zapleczem oraz remont niecki basenowej z plażą
  • Mocną stroną placówki jest biblioteka i czytelnia
  • Należy uzupełniać pomoce naukowe i dydaktyczne, dbać o wymianę zużytego sprzętu lub niespełniającego wymogów technicznych na nowy, wprowadzić komputerową książkę zastępstw
  • O dobry wizerunek szkoły należy dbać poprzez odpowiednią jej promocję. Należy informować rodziców o pracy szkoły, o osiągnięciach uczniów i nauczycieli w formie ogłoszenia w e – dzienniku i na stronie internetowej szkoły. Pokazywać to, co robimy najlepiej
  • Dobrą promocją szkoły może być organizowanie imprez środowiskowych, np. charytatywnego Kiermasz świąteczny, Dnia Dziecka. Przyjaciele szkoły – pozyskiwanie funduszy:
  • Szkoła dysponuje bogatą ofertą dla podmiotów pragnących wynajmować pomieszczenia na cele edukacyjne
  • Należy samodzielnie poszukiwać możliwości aplikowania o fundusze, wnioskować o programy grantowe, np. program mBanku „Zabawa z matematyką do mPotęgi”
  • Działalność szkoły wspierana jest finansowo przez Spółdzielnię Mieszkaniową L-W „Popowice” oraz przez Radę Osiedla Pilczyce – Kozanów – Popowice Jednostkę Pomocniczą Rady Miejskiej Wrocławia
  • Dyrektor szkoły, kierując placówką, musi w niej stworzyć klimat życzliwości, akceptacji i współpracy, wprowadzić atmosferę zaufania i komfortu psychicznego dla wszystkich podmiotów społeczności szkolnej

PRIORYTETY NA NAJBLIŻSZY CZAS

  • poddawanie systematycznej aktualizacji zgodnie ze zmieniającym się prawem oświatowym Statutu szkoły i innych dokumentów wewnątrzszkolnych
  • kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji
  • dbałość o różnorodność metod i form realizacji podstawy programowej
  • aplikowanie o granty, np. „Zabawa z matematyką do mPotęgi”
  • nawiązywanie współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi
  • realizowanie innowacji pedagogicznych i eksperymentów
  • umożliwianie uczniom osiągania sukcesu na miarę ich możliwości dbanie o bezpieczeństwo uczniów
  • motywowanie pracowników poprzez codzienne docenianie
  • efektywne wykorzystanie bardzo dobrze wyposażonej w sprzęt multimedialny i komputerowy pracowni przedmiotowej
  • dbałość o wygląd szkoły i jej otoczenia
  • poszerzanie współpracy ze środowiskiem lokalnym
  • organizowanie wiosennego festynu rodzinnego, kiermaszu świątecznego z aukcją prac uczniów
  • utrzymanie wysokiego poziomu edukacji
© 2015 Szkoła Podstawowa Nr 3 we Wrocławiu